Cine este feisbuc ăsta și ce a avut el cu domnul Ponta

facebookUna dintre concluziile care s-a impus după alegeri este că Victor Ponta a fost înfrânt de Facebook, idee preluată de toată lumea pe nemestecate. Merită un pic insistat asupra acestei idei pentru a o explica mai bine.

În primul rând, asistăm la un schimb de generații. El se petrece lent sub ochii noștri, fără să ne dăm seama. Bunicii noștri au avut radioul și presa scrisă. Părinții noștri au adăugat televiziunea. Noi am adăugat internetul. Majoritatea celor din generația mea și copiii noștri petrec mai mult timp pe internet decât la TV. Consumul de TV a scăzut, fiind înlocuit cu internetul. Mulți se uită la TV „pe internet”. A dispărut monopolul informației. În 1989, Revoluționarii au ocupat Televiziunea. Dacă acum ar dori cineva să mai facă o revoluție, nu ar avea ce să mai „ocupe”. Audiența posturilor „de știri” este compusă mai degrabă din pensionari, casnici și o cotă mică de „utilizatori captivi”, adică cei aflați într-o încăpere unde este un TV pus pe un astfel de post.

Numărul conturilor de pe Facebook se apropie destul de mult de numărul de locuințe conectate la cablu TV. În momentul de față, scorul este undeva la 10-7 milioane pentru CATV. Numai că toți cei șapte milioane sunt incluși în cei 10, și astfel TV nu mai este principala sursă de informație. Chiar dacă o informație este produsă de vreo televiziune sau o media clasică, ea este pe internet. Este distribuită pe internet, comentată pe internet.

Față de televiziune, noul mediu este mult mai puternic, fiindcă permite feedback instant și distribuire rapidă, ceea ce face manipulările mult mai ușor de realizat și răspândit, pe de-o parte, dar și de demontat. Fiind vorba preponderent de persoane mai tinere, mai active și mai educate sunt mai ușor de mobilizat pentru o cauză „nobilă”, cum este „statul de drept”, „încălcarea drepturilor cetățenești” și mai sensibil la mesaje tip „ni se fură țară”.

Înainte știrile se discutau cu un grup restrâns de prieteni, acum pot fi comentate cu sute sau chiar mii. Apar idei noi, nuanțe noi, se modifică mai ușor opiniile în funcție de presiunea grupului. Nu mai există lideri formali, influenceri cum erau odată Cristoiu, CTP etc. Oricine poate publica ceva și deveni influencer instant, în funcție de emoțiile pe care le stârnește.

Este un mediu mai democratic, mai dificil de controlat. Chiar dacă pare mai ușor de manipulat, lipsește controlul a ceea ce s-a întâmplă în momentul în care lansezi acțiunea și te poți trezi că ești lovit de propria armă.

Primul semnal de alarmă pentru PSD ar fi trebuit să fie când Monica Macovei a strâns „de pe Feisbuc” mai multe voturi decât Mircea Diaconu promovat de Antena 3. Cele două cazuri sunt comparabile fiindcă vorbim de personaje cu notorietate politică medie, de campanii de scurtă durată și fără miză puternică. Rezultatul etichetat de mulți ca „modest” al Monicăi Macovei se datorează în primul rând mizei reduse a acesteia. Era clar candidatul fără șanse și a strâns numai voturile de tip „statement”. Altele vor fi datele la următoarele alegeri parlamentare, dacă ea își face un partid nou. Acolo miza va fi una mai mare și rezultatul va fi unul în zona 20%.

Nu cred că mobilizarea a fost generată de Johannis sau echipa lui. Să fim serioși, de campanie s-a ocupat Blaga, care este la nivelul lui Dragnea. Dacă ar fi rămas la nivelul lor, Ponta ar fi câștigat. Cei doi sunt niște birjari care se uită mirați la chestiile alea zgomotoase care fac fum și trec rapid pe lângă ei, speriindu-le caii. Au apărut mașinile și locul lor e la muzeu sau în vreun parc de distracții pentru amatorii de chestii retro.

6 comments to “Cine este feisbuc ăsta și ce a avut el cu domnul Ponta”
  1. Monica Macovei a aparut imens si la tv! Vezi gretoasa emisiune a lui Teo Trandafir.

    Multa prostime pe facebook si foarte usor de manipulat. Iar partidele si Moni au avut echipe de postaci.

    Eu nu inteleg cu sondajelele atat de gresite facute cu 3-4 zile inainte…

    • Nu ai cum sa intelegi, daca intelegeai nu veneai cu asa comentariu tamp. In primul rand nu-i nevoie de postaci neaparat… sunt convins ca postacii platiti sunt penibili in 99% din comentarii. Postacii ii creezi tu, dandu-le o directie… PS: Sondajele alea au fost comandate politici, executate politic si in final facute de niste studenti dornici de un 50 de lei pe zi, acasa la ei… care s-au gandit ca nu are cum sa piarda Ponta!

  2. Și Mircea Diaconu a apărut intens la TV 🙂

    Cu sondajele este foarte simplu. Ele au fost calibrate pe o prezență mult mai mică. Au fost aproape 2 milioane de oameni în plus față de așteptări. Eu am zis înainte că dacă prezența sare de 10,5 milioane, Johannis câștigă. Inclusiv maghiarii au avut prezență peste 50%.

    Ceea ce m-a surprins pe mine este că aproape jumătate din voturile lui Vadim și Dan Diaconescu s-au dus la el, nu la Ponta.

  3. Iohannis nu a castigat gratie echipei lui de campanie. Iohannis a castigat datorita oamenilor care s-au mobilizat exemplar in jurul catorva idei: drepturile oamenilor de a vota, impiedicarea ajungerii lui Ponta ca presedinte; dorinta de a avea un presedinte agreat de occident, etc.

  4. Viata e complexa si are multe aspect, cum zicea unu’ bine.

    „Iohannis nu a castigat gratie echipei lui de campanie”

    Mai, hai sa stam un pic si sa ne linistim. Sa gandim mai batraneste.

    In turul I, votul a fost politic, subiectul votul din diaspora nu a existat si prezenta a fost in grafic, nu a fost cine stie ce mobilizare.

    Iohannis a castigat aproape 3 milioane de voturi! Astea sunt voturi politice. Asta i se datoreaza lui Iohannis, dar si ACL, Blaga si ceilalti.

    Pe voturile „politice” (adica ale unor oameni activi politici, care sunt intersesati de politica), Iohannis a ajuns la 4-4,5 milioane. Voturile lui, plus cei care au votat MM (cei mai disciplinati, 93% au votat Iohannis, Udrea, ungurii, DD, Vadim, Tariceanu (25% dintre votantii Tariceanu au votat Iohannis!)

    Au fost cam 1,5-2 milioane peste votantii „politici”: diaspora, cei nehotarati, cei mobilizati de net in ultimul moment de campania „isteata” a PSD si de problema votului in diaspora.

    Da, aceasta ultima categorie a fost un val urias care a doborat finalmente gigantul PSD.

    Dar e ca si cum ai spune ca blatul unui tort nu exista, ca exista doar frisca.

    Exista toate si fiecare parte a avut rostul ei. Rostul lui Iohannis nu trebuie nici pe departe neglijat. Personalitatea si modul de prezentare in campanie au fost foarte, foarte potrivite cu valul ce urma sa vina.

    Credeti ca Blaga sau Udrea ar fi castigat alegerile? No way, ar fi fost sesizat ca oameni al sistemului vechi si lipitura nu s-ar fi facut. Oamenii ar fi stat acasa.

    Nici macar MM nu ar fi reusit aceasta lipitura. Mult prea de nisa produsul pentru a face asta. KI chiar a tras urias spre el, de la militant de stanga, la Romania curate, biciclisti, ecologisti, justitiari, etc etc etc

    Am vazut oameni care la referndumul din 2012 mai aveau putin si sa bateau, iar acum au mers brat la brat la vot si apoi seara la carciuma sa sarbatoreasca „Victoria”. Si erau sinceri si atunci si acum!

  5. Pingback: Câteva articole de duminică @ Luxian's blog

Comments are closed.