Infrastructura prostiei

Din când în când se trezeşte câte un idiot (exemplu) să deplângă soarta ţărişoarei noastre. De ce nu merg lucrurile bine în România? N-avem autostrăzi ca-n Germania. De prin luna mai, distracţia favorită a televiziunilor este să planteze câte un plop corespondent la margine de A2 şi DN1 care să ne relateze isteric din oră în oră cât stau idioţii la coadă cu orele. Asta însă nu este vina infrastructurii, ci a efectului de turmă. Chiar e nevoie de mai mult de doi neuroni să realizezi că alte zeci de mii de idioţi ca şi tine se vor înghesui vineri după-amiaza spre mare/munte iar duminică după-amiaza înapoi? Eu am plecat la mare duminică dimineaţa şi m-am întors luni dimineaţa (săptămâna următoare). Autostrada goală, şi la ducere, şi la întoarcere. Am făcut mai puţin de 4 ore de acasă până la hotel (în Venus) în ambele cazuri. În nici o ţară din lume infrastructura rutieră nu se dimensionează după traficul maxim în 10 zile pe an. Există rute ocolitoare, există variante, nu trebuie să mergi neapărat pe autostradă să-i dai blană la 200 kmh să vadă toţi cât de meseriaş eşti. Nu infrastructura rutieră este principala problemă a traficului în România. Sunt de acord că mai sunt gropi, mai sunt drumuri prost semnalizate, dar principala cauză a accidentelor este viteza, apoi alcoolul şi inconştienţa. De când am carnet mi se pare că din an în an se circulă mai prost. Parcă sunt din ce în ce mai mulţi ameţiţi care se lansează în depăşiri aiurea, care nu semnalizează când vor să facă o manevră, care vorbesc la telefon şi încurcă traficul, care parchează în buza intersecţiei astfel încât devine o aventură să ieşi/intri pe vreo străduţă, pietoni care cum ajung la zebră sar pe ea sau trec pe roşu ori traversează pe unde vrea muşchiul lor, câte-un ţăran cu căruţa sau vreo Dacie fără lumini… Principala problemă este că Poliţia nu-şi face suficient de bine datoria. Şi aici nu este vorba de dirijat circulaţia, ci de dat amenzi şi suspendat permise. Da, este stresant să fac 6 ore până la Hunedoara, 7 până la Cluj sau 12 până la Timişoara, dar nu atât timpul pierdut te omoară cât frica de a nu fi omorât la propriu de câte-un nenorocit. Pe o ipotetică autostradă câştigul de timp ar fi de 15-20%, deci nu ar fi cu adevărat semnificativ. În general, întârzierile sunt cauzate de faptul că se lucrează nu de aglomeraţie.

Traficul rutier este aglomerat şi din tâmpenia statului care a pus pe butuci o infrastructură feroviară excepţională care ar fi asigurat (şi încă poate să asigure) un transport ieftin şi mai eficient decât cel rutier. Se tot dă ca exemplu Ungaria, şi numărul mare de autostrăzi, dar ei au un PIB/cap de locuitor cu 50% mai mare decât noi, ca să nu mai vorbim de nivelul de civilizaţie.

PS

Nu spun că nu este bine să ai autostrăzi, ci doar că nu aceasta este principala problemă. Şi, vă rog, nu veniţi cu exemplul Mercedes, fiindcă acolo nu din cauza şoselelor s-a pierdut investiţia.

5 comments to “Infrastructura prostiei”
  1. Romanul daca nu are si nu a avut vreodata autostrazi nici nu stie ce inseamna sa stai la un „bouchon” 2 ore. Romanul oricum nu stie sa mearga pe autostrada si gasesti foarte des pe cele asa-zise autostrazi oameni din categoria celor care merg cu 200 ca sunt smecheri si din aia care merg cu 100 pe banda a doua. Si da, aplicarea legii ar fi o solutie dar n-ai sa vezi.

  2. Pingback: Anonim

  3. „infrastructură feroviară excepţională ?”
    Daca la noi, pe o „infrastructură feroviară excepţională” se merge cu o medie de 60 km/h, atunci infrastructura feroviara…japoneza sa zicem cum mai e ?

  4. După 20 de ani în care nu a fost întreţinută, după ce se fură cabluri şi şine într-o veselie, este normal. Dar la vremea ei era bună atât din punct de vedere tehnic, cât şi din punct de vedere al dispunerii. În plus, repararea ei ne-ar costa MULT mai puţin decât autostrăzile, iar costul transportului ar fi mult mai mic.

  5. Poziţia ta este realistă şi de bun simţ. Dar câţi înţeleg cum se dimensionează o şosea, cale ferată, sistem de canalizare, etc? Da, reţeaua de căi ferate ar putea fi folosită şi acum pentru descongestionarea unor axe de circulaţie. De ce nu m-aş urca seara într-un tren cu platforme pentru autoturisme, cu vagon de dormit, şi dimineaţa să fiu la Arad, Timişoara, Suceava, Cluj, etc? De ce să nu traverseze TIRurile România pe tren? Prea multă demagogie, prea puţină minte.

Comments are closed.