Autoritate şi responsabilitate

Acest post este unul controversat, dar este o discuţie care ar trebui purtată, mai calm. Desigur, este greu să faci abstracţie de context.

Există o discuţie confuză între cifrele de la Biroul Electoral Central şi cele ale INS. Confuzia este, bineînţeles, una întreţinută, fiindcă lucrurile sunt clare: unele reprezintă cetăţenii cu drept de vot, celelalte persoanele care locuiesc în România. Faptul că au ales să trăiască într-o altă ţară nu-i face mai puţin cetăţeni români, deci au toate drepturile legale să voteze. Aici lucrurile sunt clare şi nu este nimic de comentat din acest punt de vedere. Dar au dreptul moral?

Unul din principiile de bază în management este că orice orice responsabilitate trebuie să fie dublată de o autoritate proporţională şi invers. Un exemplu extrem ar fi, de exemplu, să pui femeia de serviciu să facă audit financiar-contabil. La fel, nu poţi numi pe cineva manager, dar fără a-l face responsabil de rezultatele departamentului pe care îl conduce. (OK, poţi face o secretară office manager dar asta nu este o funcţie, ci o etichetă.)

În cazul românilor care au ales să trăiască în afara ţării, avem autoritate, respectiv, dreptul la vot, dar nu avem şi responsabilitate, fiindcă ei nu suferă consecinţele alegerii lor. Chiar şi dacă nu participă la vot, prin simpla lor prezenţă pe nişte liste electorale influenţează viaţa în România. Rămâne Băsescu? Pleacă Băsescu? Nu ei vor suferi consecinţele bune sau rele ale uneia sau celeilalte din variante. Din păcate, nu mai vorbim de o cantitate neglijabilă, ci în jur de 15-20% din populaţia adultă a României, din care o bună parte nu mai au nici o legătură cu România de ani de zile – în sensul de prezenţă fizică aici – căci, normal, legăturile sentimentale şi familiale rămân, şi cea mai mare parte nici măcar nu mai sunt interesaţi de dezbaterile politice din ţară. Acelaşi lucru este valabil şi pentru absenteiştii cronici. Sunt oameni cărora pur şi simplu nu le pasă. Însă şi ei influenţează într-o formă sau alta alegerile.

Aşa cum la alegerile locale este condiţionată prezenţa la vot de rezidenţa în localitatea respectivă, şi votul pentru instituţiile naţionale ar trebui condiţionat de rezidenţa pe teritoriul României. România are azi un preşedinte ales şi păstrat în funcţie de românii din străinătate. Indiferent de criterii, nu este normal.

10 comments to “Autoritate şi responsabilitate”
  1. „România are azi un preşedinte ales şi păstrat în funcţie de românii din străinătate…”

    Este, bineinteles, o exagerare. Daca rezultatul in tara nu era pe muchie de cutit, nu iesea in nici un fel in evidenta rolul diasporei. De ex. in 2009 Basescu a luat vreo 5 milioane de voturi in Romania, plus vreo doua sute de mii de la diaspora – deci, in concluzie, diaspora l-a ales?
    Cat despre rolul diasporei in mentinerea lui – sa inteleg ca tot diaspora e vinovata de lipsa listelor electorale actualizate? Sau de acceptarea pragului pentru referendum?
    Parerea mea, cum am scris pe blogul meu, e ca daca n-ar fi fortat nota in halul in care a facut-o, USL n-ar fi fost pana la urma obligata sa accepte acel prag nerealist. Ramane totusi faptul ca au acceptat pragul, au acceptat o regula, au jucat dupa acea regula si n-au castigat, iar acum vor sa schimbe regula retroactiv. Sunt unul dintre cei 7,4 milioane care au votat pentru demitere, dar nu-mi place deloc refuzul asta generalizat de a accepta regulile cand nu ne mai convine, asta e reteta pentru dezastru.

  2. pai o sa vedem miine, nu?
    dupa cum ziceam, lucrurile nu s-au terminat, inca.

    eu cred ca miine lucrurile o sa iasa cu scandal. intr-un fel, abia astept. in alt fel… nu e bine.

    in orice caz. eu imi iau la revedere de pe acum, pentru ca miine e doar o formalitate. mi-a facut placere. sper sa mai revin dar… nu cred sa mai am ocazia. la revedere.

  3. Ca număr de voturi, diaspora nu contează foarte mult. 100-200.000 de voturi din 3-3,5 milioane e nesemnificativ. Cum este greu de speculat, nu putem spune câţi nu sunt efectiv interesaţi, câţi sunt efectiv împiedicaţi să voteze de impedimente logistice. Raportat la voturile din ţară, e şi mai nesemnificativ.
    În discuţie introduci cam mulţi de dacă. „Dacă” introduce posibilităţi infinite. Faptele rămân. Au influenţat.

    ATENŢIE!!! NU ESTE O ACUZĂ, CI CONSTATAREA UNUI FAPT!

    Faptul că pun în discuţie un aspect nu înseamnă şi contestarea rezultatului (respectv, invalidarea referendumului). Din acest punct de vedere, lucrurile sunt clare şi mi-am făcut publică opinia în ultimele articole.

    Apoi, nu există liste electorale neactualizate, să terminăm odată cu acest subiect. Că mai apare un mort-doi pe ele, ţine de eroarea umană normală, dar nu înseamnă că nu sunt corecte. Încă odată, să facem distincţia între cetăţenii cu drept de vot şi rezidenţi. Numărul de 18,3 milioane este corect din punct de vedere al numărului de cetăţeni cu drept de vot. Faptul că 3-3,5 milioane nu sunt în ţară, unii de foarte multă vreme, nu le anulează dreptul legal de a vota. Eu doar mă întreb dacă este corect ca cineva care nu are cum să-şi asume consecinţele gestului să ia decizii pe care le vor suporta alţii (indiferent de decizie).

  4. Eu cred a discutia este dusa prea departe. Nu e vorba de drept de a vota sau nu. Nici macar de responsabilitate. Pur si simplu discutam doar de prezenta la vot. Si daca exista un cvorum necesar, atunci ar trebui conditionat doar de romanii care locuiesc in tara. Pentru ca o foarte mare parte dintre romanii plecati nu mai sunt implicati in niciun fel in viata „cetatii” (si nu din punct de vedere fizic sau geografic e problema). Numai o mica parte (maxim 10%) mai sunt conectati in vreun fel la viata politica, cam asta este si prezenta maxima la care se poate spera. Si asta induce pur si simplu o perturbatie mult prea mare in calculul unui qvorum. E ca si cum ai impune ca in calculul prezentei in Parlamentul Romaniei sa fie luati si europarlamentarii.

    Pe de alta parte legea este relativ clara, se refera la listele electorale care cuprind toti cetatenii cu drept de vot si pana acum CCR nu a dat dovada ca poate judeca in spiritul constitutiei, ci doar strict in litera ei.

    Asa ca nu ma astept la vreo supriza, desi logic, matematic si moral ar fi firesc.

  5. Dilema: sa presupunem ca as fi un tanar plecat in strainatate de 4 ani. Sa pp ca in ultimii 4 ani am trimis acasa inapoi rudelor in jurde 2000 de euro. Prin nevoia de a trimite acesti bani pentru ca sa zicem unul din parinti si-a pierdut loc de munca, ma fac si pe mine sa „sufar consecintele alegerii mele” la vot? Ca tot vorbea stimabilul Antonescu de votul cenzitar, as fi eu poate, dupa logica acestui sistem, mai indreptatit decat mii de cetateni din tara care traiesc de ani buni din ajutoare sociale si nu contribuie cu nimic la economia tarii, ba dimpotriva? Daca as avea planuri de revenire in tara in perioada apropiata, as fi mai indreptatit moral la vot decat cineva care afirma ca e stabilit definitiv „afara”? Dar decat cineva din tara care e hotarat sa faca tot ce ii sta in putinta sa plece definitiv afara? Sunt intrebari destul de pertinente, iar modificarea sistemului prin excluderea cetatenilor nerezidenti nu cred ca ar face lucrurile mai „morale” pentru nimeni. Iar dupa parerea mea atat cat pe pasaportul cu care ma prezint afara scrie Romania, in continuare consider ca pot „suferi” consecintele alegerilor mele, dar ca si pot beneficia de pe urma acestora (vezi intrarea in UE, dar si recentele mustrari + restrictiile „liberei circulatiei” 🙂 pt cetateni romani…)

  6. E aici un articol f bun despre problema asta cu romanii din tara si cei din strainatate si votul: http://lacoltulstrazii.ro/2012/07/30/registrul-electoral-si-votul-la-distanta/
    Problema e ca toate partidele au fost interesate sa pastreze un numar mare de inscrisi pe listele electorale (nu cred ca nimeni a luat in calcul ca la un mom dat chestia asta se va putea intoarce impotriva lor, sau in fine, a unora dintre ei).
    Nu sunt de acord ca emigrantii nu ar mai trebui sa aiba drept de vot. Sunt cetateni ai aceste tari, e dreptul lor sa voteze. Mai au familii aici, exista posibilitatea sa se intoarca, lucrururile nu sunt simple…

  7. Sa vezi ca maine invalideaza referendumul.
    Daca aveau de gand sa il valideze nu mai faceau bullshitul cu cerutul de date suplimentare.

    7,5 mil de oameni ar fi fost destul.

  8. @Cristian

    De-aia nu m-am mai dus sa votez nici de data asta si nici la ultimele alegeri prezidentiale.

  9. @Cristian

    Pai nu mai locuiesc in Romania dar am inca dreptul sa votez la alegerile din Romania, cel putin cele prezidentiale si la referendumuri cum cel de weekend-ul trecut, dar cum nu eu as suporta consecintele votului meu in astfel de situatii, ci altii, atunci nu ma duc sa votez.

Comments are closed.