Modernizarea statului

„Modernizarea statului” este ideea cu care Traian Băsescu vrea să intre în istorie. Este teza principală din care rezultă celelalte „idei”. Ea a sedus o mulțime de intelectuali și a păcălit o grămadă de naivi care îl consideră și acum „răul cel mic”. Din punct de vedere practic, această modernizare a constat în înlocuirea unor „băieți răi” cu „băieții buni”. Avem intelectuali „buni”, ziariști „buni”, magistrați „buni”, justiție „independentă” care arestează pe unii și se ferește ca dracul de tămâie de alții.

De ce eșuează modernizarea?

Răspunsul cel mai simplu este cavadorian. „N-ai cu cine, bă, niște țărani!”. Până la sfârșitul celui de-al doilea război mondial România a avut o populație rurală de 76,6% (1948) și tot cam atâția analfabeți. Absența unei populații urbane semnificative, școlite a făcut ca funcționariatul să devină apogeul căpătuielii: „ai carte, ai parte”. A restrâns baza de recrutare pentru personalul din administrația publică și asta a făcut ca ea să nu devină un corp de elită ca în țările vestice. Neavând o burghezie formată, statul s-a dezvoltat prin cvasi-iobagi, cu o altă mentalitate decât burghezia vestică. Rolul urbanității în dezvoltarea generală a societății este vizibil în decalajele de dezvoltare între Transilvania, o regiune mai bine urbanizată, comparativ cu Moldova și Muntenia de la Dunăre la Olt.

Rolul instituțiilor în dezvoltarea activităților economice este esențial, deoarece calitatea acestora afectează nivelul de dezvoltare. Vestul avea primele universități în secolul XI, primele forme de parlamentarism apar în secolul XVII, odată cu începutul separării statului de Biserică, deci România pornea oricum cu un decalaj istoric imens.

80% populație rurală și tot atâta populație analfabetă la mijloc de secol XX face ca mai mult de trei sferturi din populația urbană adultă de azi să fie prima generație de „pantofi” din familie. 90% din generația mea a avut bunici la țară. Este și explicația pentru care suntem „proști”. Majoritatea bunicilor noștri erau analfabeți (alfabetizați la bătrânețe de comuniști) și cea mai mare parte a părinților noștri nu a făcut facultate.  Ne lipsește astfel (ca societate) „dresajul” civilizator al educației, al traiului în comun în comunități mari, fundamentele gândirii libere și capacitatea de asumare de responsabilități.

În comentariile la articolul anterior, cei care se plângeau de probleme în relația cu funcționarii publici nu au făcut nimic. S-au mulțumit să bombăne, să se plângă pe internet. Ideea că ar putea face ceva li se pare o glumă sau ceva care nu e treaba lor. Un occidental ar fi făcut o plângere/reclamație/sesizare/proces până când drepturile sale s-ar fi reinstaurat.

Noi în continuare privim statul ca pe Dumnezeu și-l îmbunăm cu rugăciuni și acatiste să fie bun cu noi sau practicăm „ateismul” și încercăm să ne descurcăm pe cont propriu. Nu am descoperit încă faptul că „Statul suntem noi” și că o instituție nu trebuie să depindă de un singur om. Că un funcționar grobian nu este un dat inevitabil, ci un fapt corectabil prin acțiune. O acțiune care să însemne altceva decât „ungerea” rotițelor. Nici un sistem nu se schimbă din interior, ci la influența factorilor externi. Atâta timp cât la nivel de societate nu se creează presiune pentru funcționarea instituțiilor, modernizarea va însemna doar înlocuirea oamenilor „răi” cu oameni „buni”.

10 comments to “Modernizarea statului”
  1. hmmmm…
    am facut reclamatie. i-am atras atentia asupra tonului si limbajului. surpriza… tanti cea… este tot acolo, bine mersi.
    imi racomanzi sa ii fac reclamatie si sefului ei?

  2. e la fel de zambitoare ca o bucata de lemn, la fel de binecrescuta ca o bucata de zid, si la fel de instruita in utilizarea cardului ca o piatra.
    data viitoare o sa ma duc sa ii arunc banii in scarba… poate asa am mai mult succes 🙂

  3. da, ar trebui facut reclamatie si ei si sefului. sunt sigur ca daca in fiecare luna 10000 de oameni dintr-un oras fac reclamatie catre o persoana +seful ei se schimba ceva. Eventual sa se insiste 5-6 luni, 1 an cu reclamatiile.

    stiu un caz in care cineva a facut reclamatii cativa ani, in fiecare luna pentru igienizarea unui spatiu verde. in final s-a rezolvat!

  4. hi, hi. de gura mea, primarul trece pe cealalta parte a drumului cand ne mai vedem, in rest, nimic nu s-a schimbat. iar cu datul in judecata, pentru ca-mi spui ca-s neserios, sa fim seriosi atunci: care e legea care ma ajuta sa-l dau in judecata pe edilul care nu asigura servicii de baza? asta mai ales cand el poate ridica din umeri si sa-mi spuna ca de abia are bani pentru plata salariilor care depind de el…

  5. Îl poți da în judecată pentru neîndeplinirea obligațiilor legale care rezultă din „Legea Administrației Publice Locale”, art. 68, punctul h) și/sau q):

    h) ia masuri pentru prevenirea si limitarea urmarilor calamitatilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, impreuna cu organele specializate ale statului. In acest scop poate mobiliza populatia, agentii economici si institutiile publice din comuna sau din oras, acestea fiind obligate sa execute masurile stabilite in planurile de protectie si interventie elaborate pe tipuri de dezastre;
    q) asigura intretinerea si reabilitarea drumurilor publice, proprietate a comunei sau a orasului, instalarea semnelor de circulatie, desfasurarea normala a traficului rutier si pietonal, in conditiile legii;

    De asemenea, ne mai putem uita și pe Ordonanța 21/2002, cu privire la obligațiile administrației publice locale, la articolul 8 unde avem:
    Art. 8. – Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale ale sectoarelor acestuia, precum şi primarii au obligaţia să asigure:
    f) curăţenia străzilor, pieţelor şi a celorlalte locuri publice, îndepărtarea zăpezii, a gheţii de pe străzi şi trotuare, colectarea şi depozitarea reziduurilor menajere şi stradale, sortarea şi valorificarea resurselor materiale refolosibile;

    Need help? Te pot pune în contact cu juristul unei primării :).

  6. ei, s-ar putea, daca ma supar odata, sa deschid si un proces. desi, daca as castiga nu s-ar schimba nimic… eventual, primaria ar plati o amenda… din banii mei…

  7. Păi însuși procesul schimbă ceva 😆 Și după aia, în loc să dea bani pe panseluțe, primarul o să-i dea pe utilaje de deszăpezire. Și va începe cu strada ta 😆

  8. Ea a sedus o mulțime de intelectuali și a păcălit o grămadă de naivi care îl consideră și acum „răul cel mic”.

    Intelectualii aia nu prea au fost sedusi si nu sunt naivi. Adica nu stiu pe unul care sa nu fi luat tainul pentru pupatul in cur.

  9. deh, la faza asta trebuie sa iti dau dreptate.
    stiu un tip care era spaima autoritatilor, pe bune. si asta nu avea niciodata probleme cu ei, ci mai degraba invers, ei aveau probleme cu el. era si nitel procesoman.
    exemple de chestii facute de tip:
    il opreste politaiu ca depasise viteza legala, pe langa Macin.
    tipu refuza sa semneze procese verbal, le cere certificarea periodica a radarului (care lipsea, fireste), se duce la sectie, politaiu descheiat la camasa (era vara) si fara basca, ii face reclamatie politaiului pentru tinuta (politia era inca militarizata), ii face plangere penala sefului de post pt ca refuzase sa-i inregistreze plangerea cu tinuta, apoi ii face plangere penala procurorului care daduse NUP sefului de post, si tot asa…
    la modul cel mai serios, toti functionarii care il cunosteau tremurau de frica lui.
    p.s. tipu era inginer la o fabrica, dar stia legea mai bine ca un avocat.

    chestia cu reclamatie la adresa aluia de la ghiseu, urmata de reclamatia la adresa sefului, daca nu se intampla nimic, urmata de reclamatie la adresa sefului sefului, si tot asa in sus, pe scara ierarhica, punctata pe ici pe colo cu plangeri penale, chiar functioneaza in 99% din cazuri. bine, n-o sa functioneze la adresa lui Ponta sau Basescu, dar pe minionii din josul scarii ii afecteaza.

Comments are closed.