E81 – Barometrul crizei

Trimestrial, cel puţin, fac un drum pe E81 (Bucureşti-Piteşti-Rm. Vâlcea-Sibiu-Sebeş-Deva-Arad). Îmi pare cel mai bun barometru pentru evoluţia economică. În 2008, drumul era plin de maşini (tiruri, dubiţe), pe ambele sensuri. Prin vara lui 2009 mai rămăseseră doar tirurile cu Sandero şi Logan MCV. Foarte puţin trafic comercial. Din iarnă, a început să mai crească. Azi mi s-a părut că nivelul se apropie de cel din 2008. Nu doar că era plin de tiruri de toate naţiile, (astea reveniseră deja prin primăvară), dar au reapărut în trafic dubiţele, Loganurile MCV (surprinzător de multe) semn că şi firmele mici încep să se mişte. Semne bune.

2 comments to “E81 – Barometrul crizei”
  1. Nu m-ar mira sa aud guvernul ajungand sa citeze genul asta de semne de relansare – pentru ca cifrele economice (in afara de exporturi, care ar fi culmea sa nu creasca cand toti din jurul nostru isi revin) nu arata prea bine.
    Este ceva si aici, nu mi-e clar insa ce parte a ciclului economic se reflecta mai bine in cresterea traficului si cand ar urma sa se simta crestere economica.
    Legat de asta: prin anii 1993-95 observam pe autostrazile din Europa Centrala (pana in Germania inclusiv, nu in Franta sau mai departe) abundenta de TIR-uri unguresti, care pareau sa fi ajuns principalii carausi ai continentului. Era perioada cresterii rapide, orientate pe export a economiei maghiare. Pe vremea mult hulitului guvern PNL, cand – aflam acum de la oamenii puterii – Romania doar consuma si cresterea nu era sanatoasa – conducand prin Europa Centrala puteai vedea TIR-urile romanesti deja mult mai numeroase decat cele unguresti (si autoturisme de Romania si mai multe: erau momente cand aveam impresia ca pe A4 spre Viena romanii faceau un sfert din trafic). Pe urma, de cand a venit criza, au cam disparut; dar mai recent parca au inceput sa apara din nou.

  2. Este posibil ca o bună parte din trafic să fie de fapt de tranzit, deoarece majoritatea tirurilor sunt turceşti. Dar ce m-a surprins acum este „micul trafic” – dubiţele, MCV-urile inscripţionate cu firme româneşti – care nu mai era prezent de mult cu o asemenea intensitate. Observaţia are şi o oarecare „rigoare”, deoarece de obicei plec lunea şi revin joi sau vineri, deci e vorba de cam aceleaşi zile. Oricum, am observat şi că traficul spre Moldova a crescut (mai puţine tiruri, însă) şi cel pe A2 (nelegat de litoral).

Comments are closed.