Ţigara de după

Spre marea surpriză a tuturor, guvernul MRU a căzut. Evident deja au apărut teorii ale conspiraţiilor, conform cărora este vorba de o „retragere strategică pe poziţii dinainte stabilite”, o „capcană” întinsă de marele maestru al strategiilor Traian Băsescu, în care fraierii de opozanţi au căzut ca proştii, iar PD va renaşte la alegerile parlamentare, ajungând să fie regretat.

Mă tem că pediştii se amăgesc singuri. Realitatea este mult mai prozaică. Nimeni, nici opoziţia, nici pediştii înşişi, nu bănuiau dimensiunea prăbuşirii democraţilor. Moţiunea a fost lansată fără vreun plan prealabil, cel mai probabil ca o formă de a se întoarce în Parlament. Într-o primă fază, nu credeau că o să treacă. Pe măsură ce momentul se apropia şi semnalele de degringoladă ale democraţilor se înmulţeau, USL a realizat că  moţiunea chiar poate trece, astfel că discursul s-a modificat în consecinţă.

Pentru PD, căderea guvernului este o catastrofă. Timpul rămas până la alegerile generale este prea scurt pentru a se modifica radical percepţiile. Urmează acum alegerile locale unde scorul PD va fi unul lamentabil (în judeţul Iaşi, de exemplu, din 22 de primari mai candidează doar 9 pentru PD). Un scor între 10-15% la locale, perfect posibil de-acum creează premise total nefericite pentru alegerile din toamnă.

PD

Democraţii nu înţeleg nici acum ce se întâmplă cu ei. Nu realizează că principala lor problemă nu este că au introdus „curbele de sacrificiu”, ci însuşi modul în care au exercitat guvernarea, că „trădările” sunt un efect şi nu o cauză a degringoladei interne datorate lipsei unui conducător. Căderea PD a început la Congres când Emil Boc a fost păstrat în funcţie deşi este un comunicator prost, cu o imagine publică dezastruoasă şi fără capacitatea reală de a conduce. Demisia lui din fruntea guvernului a venit prea târziu. Dar la Congres nu a existat alternativă la Emil Boc. A fost doar o luptă între cei care îl adorau pe Traian Băsescu şi cei care doar îl iubeau mult şi aveau şi alte opinii dar nici ei nu erau de acord cu ele.

A urmat apoi o greşeală a lui Traian Băsescu. În sine, mişcarea a fost corectă, dar tardivă, din păcate Mihai Răzvan Ungureanu şi-a dovedit din plin limitele, astfel că tot ceea ce s-a petrecut a fost să se „cumpere” timp. Mult prea puţin. Căderea lui Mihai Răzvan Ungureanu vine perfect pentru opoziţie, fix înainte de alegerile locale în care USL intră cu un moral superior.

Există un puternic grad de respingere a modului de a face politică a lui Traian Băsescu. Schimbarea lui Emil Boc ar fi reuşit dacă noul premier ar fi însemnat o schimbare radicală şi ar fi fost într-adevăr un lider care ştie ce trebuie să facă şi cum. Nu a fost cazul. Însuşi Traian Băsescu a avut grijă să-i stabilească de la bun început limitele lesei. Au urmat câteva gafe proprii şi proiectul MRU s-a dezumflat înainte de a apuca să crească. Pare că Traian Băsescu vrea în continuare să mizeze pe acest proiect, cu toate că el nu fusese primit bine nici măcar de democraţi. Este însă neclar în ce mod mai poate fi reutilizat acum MRU.

Aici se vede criza majoră a PD, care nu a fost capabil să scoată un lider, nici pentru postul de premier, nici pentru cel de conducător al partidului.

Acum, pentru PD, situaţia este mai proastă decât în ianuarie. Dacă ar fi acceptat atunci alegeri anticipate sau un guvern interimar real, pierderile ar fi fost mai mici. Degringolada ar fi fost mai mică şi poate dezertările mai puţine. Traian Băsescu a încercat o şmecherie şi nu a ţinut. Aceasta este grila de interpretare a căderii guvernului MRU.

S-a spulberat astfel mitul invincibilităţii prezidenţiale şi al lui Traian Băsescu ca salvator. De-acum nimeni nu mai aşteaptă o soluţie de la preşedinte. Este al doilea guvern Băsescu demis de Parlament, ceea ce demonstrează că democraţia nu poate fi păcălită la nesfârşit, oricât de jucător ar fi preşedintele. Au trecut 3 ani de când Traian Băsescu a ignorat o majoritate parlamentară şi a impus 2 guverne minoritare sprijinite de traseiştii politici care au „trădat” acum. Dincolo de preţul plătit de România, greu de cuantificat, este clar preţul plătit: preşedintele a ajuns un politician irelevant iar PD în pragul dezagregării şi dispariţiei ca partid.

Democraţii trebuie să se împace cu ideea opoziţiei pentru cel puţin patru ani de-acum încolo. Ei se vor prezenta la următoarele alegeri fără speranţă, debusolaţi.

Este adevărat că PD a mai trecut printr-o perioadă de destructurare în timpul guvernării lui Adrian Năstase. Atunci însă exista un proiect şi un lider: Alianţa DA şi Traian Băsescu. Acum nu mai există nici proiect, nici lider. În absenţa funcţiei de premier, MRU nu mai are prea multe şanse în politică. Degeaba se agaţă simpatizanţii băsescieni de acest pai.

UNPR

UNPR a fost de la bun început un proiect politic fără viitor. Termenul său de valabilitate era dat de guvernarea democraţilor. Degeaba s-a lepădat acum de Satana şi încearcă să se apropie de USL, perspectivele sale de viitor sunt sumbre. Se cunoaşte fidelitatea lui Traian Băsescu faţă de foştii parteneri. Cel mai probabil va fi primul care se va dezintegra.

UDMR

UDMR a greşit enorm, nu atât prin trădarea proiectului Johannis, cât mai ales prin promovarea unei politici de apartheid pe sens invers, militând pentru izolarea şi enclavizarea populaţiei maghiare în speranţa că astfel o va putea controla. Eu am spus încă din 2007 că un partid etnic este o greşeală şi că problema maghiară (dar şi a celorlalte minorităţi) trebuie preluată de partidele româneşti. Recenta problemă a universităţii de la Tg-Mureş este cel mai bun exemplu de stupiditate politică, o manevră care face rău inclusiv maghiarilor.

În momentul de faţă, UDMR se confruntă cu concurenţa internă, cu o legislaţie electorală neprietenoasă, cu o coaliţie care nu mai doreşte să colaboreze cu ea (mă refer la USL). Chiar dacă intră în parlament, partidele româneşti nu vor mai avea nevoie de UDMR, indiferent cum se vor reconfigura lucrurile.

USL

USL a obţinut o primă victorie esenţială împotriva regimului Băsescu. Este prima dată când transferul de putere are loc înainte de alegeri. Este un precedent important, chiar dacă pe termen scurt nu are cum să fie repetat. Preluarea puterii le asigură celor din USL câteva avantaje foarte importante:

  • moral ridicat la alegerile locale şi, ulterior, la parlamentare;
  • avantajul de a organiza ei înşişi alegerile, pentru a evita eventuale recorduri de vot-viteză prin ambasadele patriei;
  • posibilitatea de a-şi pregăti bugetul pe 2013 conform propriului program de guvernare;
  • asigurarea unei tranziţii soft a puterii;
  • faptul că tot el va fi premier după alegeri va limita excesele şi va asigura o guvernare responsabilă (în limitele a ceea ce înseamnă responsabil pentru clasa politică românească).

Şansa USL este că PD a stabilit nişte standarde atât de joase încât noul guvern este practic imposibil să nu aducă un plus de performanţă.

Se va sparge USL?

Orice sistem politic tinde către starea de echilibru. De la destrămarea Alianţei DA tot asistăm la încercări de regăsire a echilibrului într-un sistem de trei partide în care toate au trecut la un moment dat prin pericolul extincţiei. Chiar dacă avem o alianţă vs. un partid, nu este un sistem binar, căci USL nu este un întreg, ci doar o alianţă conjuncturală. Spre deosebire de Alianţa DA, USL s-a format asumându-şi de la bun început diferenţele istorice şi ideologice şi este clar că nu există o agendă ascunsă. La fel ca Alianţa DA, avem o coaliţie între partide cu ideologii diferite (atâta cât contează ideologia în politica românească).  La fel ca Alianţa DA, USL s-a realizat pentru a învinge un duşman comun şi este de văzut în ce măsură va supravieţui ieşirii din politică a duşmanului comun. Deci, USL va rezista cel puţin cât Traian Băsescu.

Aşa cum stau lucrurile acum, un scor de 60% pentru USL la alegerile parlamentare nu este deloc exclus. PD nu mai are cum să treacă de 15%, cel mai probabil va avea 10%, Dan Diaconescu nu poate depăşi 20%. UDMR are şanse mici să intre în Parlament. Vom avea astfel o opoziţie în jur de 35%, în care doar PD va conta realmente politic.

Există şi posibilitatea, redusă ca probabilitate, ca PD să nu intre în Parlament, mai ales dacă procesul de dezagregare continuă şi după alegerile locale situaţie care poate schimba radical lucrurile după alegeri.

8 comments to “Ţigara de după”
  1. Nu credeti ca poate fi afectat si asa-zisul PPDD, mai ales daca unele masuri ale USL detensioneaza situatia? Sa nu uitam ca PPDD a atras in special oameni de conditie material (si intelectuala) modesta, innebuniti de masurile snistre ale PD & Co.?

  2. @Micawber
    PPDD are oricum o mare problemă. Pe de-o parte, dispune de un bazin electoral în jur de 20%, pe de altă parte, este un bazin greu de mobilizat la vot. Exceptându-l pe Vadim Tudor în 2000, nu s-a mai reuşit mobilizarea lui, la ultimele alegeri prezentându-se sub 10%. Acum, datorită faptului că la alegeri se vor prezenta probabil în jur de 40% din electorat, ponderea lor poate să se apropie de potenţialul maxim.
    Azi, zapând, am nimerit pe OTV unde titra mare „E oficial! USL în cârdăşie cu Traian BĂsescu, PDL şi Oprea!” sau ceva de genul. Deci, şi-au ajustat mesajul în consecinţă, astfel că problema lor va fi doar mobilizarea electoratului.

    @Deceneu
    Uiţi că voturile maghiarilor se vor împărţi la 3. Dacă nu, ar putea avea o şansă şi prin prisma faptului că se vor prezenta mai puţini români la vot astfel că per total să treacă pragul.

  3. 40% din electorat prezenta la alegerile locale? Nu cred. Eu inclin spre un 60-65% prezenta la urne. Avem un singur tur de scrutin si mai toate partidele vor incerca sa isi maximizeze sansele printr-o mobilizare cat mai ampla a propriului electorat.65% este o prezenta realista, de aceasta data. Iar PPDD va scoate cel putin 25% medie pe tara. Nu uitati ca pe llistele acestui partid au incaput refuzatii conjuncturali ai USL – ului sau ai PD.

  4. @Garcia Muerte
    65% înseamnă o prezenţă la vot de peste 12 milioane de persoane (sunt în jur de 18,5 milioane pe liste electorale) în condiţiile în care la recensământ a fost recenzată o populaţie cu doar 1 milion mai mare – deci o prezenţă reală de 75%. La precedentele alegeri a fost de aproape 50% la locale în primul tur, dar acum miza este mult mai scăzută fiindcă 75% din ei vor fi realeşi, prea puţine fiind zonele în care „se joacă”, restul fiind non-combat (vezi situaţia din Bucureşti, cu excepţia sectorului 6 unde Poteraş are unele emoţii). La parlamentare poate fi şi mai nasol dacă PD scade sub 15% la locale – mă refer din punct de vedere al mizei. Dan Diaconescu nu prea are cum să scoată peste 20%, fiind un electorat greu de mobilizat, iar partidul său nu are infrastructură în teritoriu, cu toţi refuzaţii. Eu zic că va fi o prezenţă undeva în jur de 8 milioane, adică vreo 50% real şi cxam 40% din liste.

  5. Discutam zilele trecute cu un nene, ziarist si consultant politic din zona mea, care are in grija PP-DD. Eu spuneam exact cea ce gandim cu totii atunci cand e vorba de Dan Diaconescu si partidul lui, el imi spunea de fiecare data ca ma insel. Dan Diaconescu nu e prost (bine, asta am observat si eu, nu e prost ci doar misel si ipocrit), a invatat din patania lui Gigi Becali, cel care avea la un moment dat vreo 30% din intentiile de vot dar la urne a luat o mare .UE, si si-a constituit structuri de partid extrem de puternice cu oameni achizitionati in primul rand de la PD-L. Legat de prezenta la urne, eu spun ca sunt conditii pentru atingerea procentului de 60-65% – cel putin in comunitatile de pana in 6-7000 de oameni bag mana in foc pentru acest lucru. In mediul urban totul depinde de modul in care candidatii vor lupta sau vor simula lupta. Cei care conving, isi vor aduce electorii la vot. Ceilalti…altadata!

Comments are closed.