Republica parlamentară – pe cine avantajează

Lucrurile se îndreaptă către o republică parlamentară, cu un președinte având un rol diminuat față de cel actual. Pe cine avantajează?

În primul rând, ar trebui să pornim de la premisa că jocurile făcute de Traian Băsescu în 2004 și 2009 sunt mai degrabă o încălcare a spiritului Constituției și a democrației și nu că așa ceva ar fi permis de Constituția actuală. Ca opinie personală, formularea ambiguă era menită să-i securizeze poziția lui Adrian Năstase în PSD, prin dreptul de a selecta premierul, nu de a ignora majorități parlamentare. Ignorarea majorității parlamentare a dus la instabilitatea politică din ultimii 9 ani și nu Constituția în sine. În acest sens, o întărire formală a rolului majorității parlamentare este benefică întru stabilitate, dar și întru crșterea calității parlamentarilor, care acum vor conta semnificativ politic.

Aparent, Crin Antonescu este dezavantajat, el urmând a pierde posibilitatea de a nominaliza un prim-ministru. Contează? Mai degrabă nu. În actuala configurație parlamentară este dificil pentru PNL să înlăture PSD de la putere printr-o moțiune de cenzură. PD este scindat între gruparea Blaga, pro-liberală, și gruparea Udrea, pro-PSD iar proporțiile fiecărei tabere sunt greu de estimat. PPDD este o nucă tare, pe care deocamdată PSD nu a reușit să o spargă. Deși teoretic nu este imposibil ca Antonescu să își ceeze o majoritate, din punct de vedere practic este foarte dificil de realizat acest lucru. Peste 3 ani, în 2016, va fi o altă majoritate parlamentară, greu de intuit acum, cât încă nu este foarte clară evoluția mișcării prezidențiale și dacă PD va mai supraviețui politic după europarlamentare. Un eventual scor mediocru al „Opoziției” ne va lăsa doar cu două partide + UDM ca jolly-jocker. Șansele să se întâmple așa ceva sunt oricum mari și fără introducerea votului uninominal „pur”. Dacă rămân doar PNL și PSD, iar până în 2016 guvernul va fi condus de PSD, în 2016 vom avea oricum mari șanse să avem un guvern PNL monocolor, deci, inevitabil rolul președintelui va fi formal.

De partea cealaltă, PSD nu are un candidat credibil pentru președinție. Deși se pare că există o înțelegere cu Traian Băsescu pentru Mugur Isărescu, pentru PSD această aventură este riscantă. Nu este clar că Isărescu l-ar învinge pe Antonescu, nu este clar că Isărescu s-ar lăsa antrenat într-o astfel de aventură (deși, dacă-i ordin, cu plăcere)… Cam multe necunoscute pentru a da vrabia din mână pe cioara de pe gard. Oricum, e de presupus că, în urma demonstrării slăbiciunii mișcării prezidențiale, PSD va temporiza și va mai aștepta până la ruperea oficială a USL. Oricum, evoluția relațiilor dintre cei doi parteneri arată mai degrabă a coabitare, decât a alianță politică.

4 comments to “Republica parlamentară – pe cine avantajează”
  1. „Aparent, Crin Antonescu este dezavantajat”. este exact invers: singura modalitate ca crin sa ajunga presedinte e intr-o republica parlamentara. alegeri prezidentiale facute pe actualul sistem constitutional vor obliga psd sa propuna candidat propriu, care, datorita masinariei de vot psd, oricum il va spulbera pe crin

  2. Lăsând la o parte că și eu spun că Crin nu este dezavantajat, nu sunt de acord cu raționamentul tău. PSD nu are în momentul de față un candidat la prezidențiale capabil să-l bată pe Crin, iar ideea de „mașinărie de vot” e supraestimată. Da, PSD este mai bine organizat, dar asta nu contează atât de mult la prezidențiale.

  3. mai sunt 18 luni pana la prezidentiale. pesedeii au tot timpul sa-si creasca un prezidentiabil. oricum, vorbim de prezumtivii candidati a doua partide in care raportul la vot e aproape 2 la 1. plus faptul ca, in actualul moment, pnl nu poate visa sa se alieze cu cineva impotriva psd, dupa ce a promovat un discurs radical impotriva tuturor.

  4. Cred că raportul de vot este mai degrabă 3/2 . PNL nu e chiar singur, are partea Blaga din PD. Dacă PSD se aleiază cu Băsescu împotriva USL, liberalii vor avea electorat suplimentar. PSD singur se oprește în 33-36%, cam asta este limita. Eu zi că ar trebui luată în considerare și regionalizarea lui Dragnea, care va crea resentimente.

    Cele 18 luni sunt teoretice. Urmează vacanța de vară și până prin octombrie nu se mai întâmplă nimic. Pe urmă vin sărbătorile de iarnă… Sunt maxim 10 luni disponibile.

Comments are closed.