Altfel despre examenele finale

Au venit examenele finale și odată cu ele eternele lamentații despre promovabilitate. Merită făcute însă câteva observații:

  • Când sub 50% dintre participanți nu trec un examen, problema nu mai este la aceștia. Orice instrument de măsură trebuie calibrat. În mod normal, un examen de terminare a unui ciclu ar trebui să aibă o promovabilitate de circa 70-80%. Asta înseamnă că bacalaureatul nu este adecvat la ce se face în școli (atât și cum se face).
  • Nivelul de educație în scădere nu este o problemă exclusivă a României. El se manifestă peste tot, la noi fiind doar accelerat de dezintegrarea societății. Din ce în ce mai mulți tineri încep să nu mai aibă acces la educație de calitate – ruralul, orașele mici, cartiere periferice. Și acum 25-30 de ani educația era la fel de bine stratificată. În orășelul meu de provincie era o școală de elită, două decente și alte patru mediocre. Un liceu de elită, unul bun și 3 nașpa. Azi, situația a rămas în linii mari la fel, inclusiv în Drumul Taberei, unde ai vreo două școli (din vreo 8) și un liceu pe care se bate toată lumea. La școala unde învață cel mic (cea mai bună școală din cartier – nu mă laud, s-a întâmplat să fie fix în fața blocului) sunt 8 clase paralele. La două sunt învățătoarele-vedetă, care au clase de peste 30 de copii (norma didactică fiind de 25), 2 învățătoare sunt bune, dar nu sunt vedetă, restul fiind de nivel mediu spre mediocru.
  • Pe de altă parte, în urmă cu 30 de ani, în satul bunicilor mei existau 2 școli, din care una avea exclusiv profesori titulari și copiii ajungeau ușor la liceu. Toate liceele aveau internate și cantine astfel că pentru cei de la țară era mult mai ușor să acceadă la educație superioară. Azi, ai o școală la 3-4 comune, cu profesori preponderent necalificați, iar cine vrea să meargă mai departe trebuie să plătească sau să facă naveta la oraș.
  • Față de acum 20 de ani, prostia are mai multe oportunități de manifestare, de aceea pare mai vizibilă. Și mai agresivă.
  • M-a amuzat enorm politizarea din jurul promovabilității la capacitate. Dacă ne uităm pe ultimii 10 ani, observăm că media de anul acesta este fix media acestora. Nu înțeleg ardoarea cu care este promovat imbecilul de Funeriu, o catastrofă cel puțin la fel de mare ca Androneasca. Mă rog, ea era garantată Vanghelie, Funeriu e garantat BăsescuHotnews. Mare scofală.
  • Societatea umană s-a schimbat rapid în ultimii 20 de ani. Inevitabil conservatoare, școala nu are cum să țină pasul cu toate aceste transformări. Din păcate, la noi nici nu există vreo preocupare reală pentru îmbunătățire. Cu toate acestea, în fiecare an, în septembrie, aceeași media care face circ cu ocazia examenelor finale, face circ cu ocazia înscrierilor. Asta înseamnă că există părinți care se preocupă de viitorul copiiilor lor. Asta nu s-a modificat. Nici măcar procentul nu cred că s-a modificat foarte mult.
13 comments to “Altfel despre examenele finale”
  1. Cristian examenu asta numit BAC atesta niste minime cunostine (teoretic). invatamantul trebuie calibrat (la halul in care e mai degraba demolat si refacut) si nu examenul. Nu cred ca vrei sa te duci la spital sa te consulte/opereze un doctor care a luat diploma in urma unui examen calibrat sa treaca x% (si inca cu un x mare)

  2. Daca iei ca reper Romania, se intelege cum de ai tras concluziile astea.
    Daca afli ca mai sunt si alte tari in lumea asta, ca SUA de exemplu, atunci 3 sferturi din ce ai scris mai sus sunt aberatii.
    E usor sa te convingi, facultati ca MIT si Stanford si-au inregistrat cursurile si se gasesc pe youtube.
    De acolo poti sa constati ca scoala poate tine pasul cu evolutia societatii fara probleme, de exemplu, ca nivelul de educatie nu scade, dimpotriva, cerintele sunt din ce in ce mai mari si cei care termina liceu/colegiu/ facultate termina doar daca fac fata.
    Partea aia cu calibrarea e chiar comica. Daca termina unul care termina liceul nu stie tabla inmultirii, ce facem ?
    Nu-i dam inmultiri la bac, doar ca sa avem un analfabet cu diploma?
    Sau vedem ce s-a intamplat cu el in scoala de a ajuns in halul asta, si-l punem eventual sa mai repete niste ani ca sa fie cat de cat functional dpdv social?

    • @Adrian, depinde ce vrea societatea de la acel examen. Vrea să fie o barieră? OK, atunci merge să fie dur. Dar ești sigur că asta trebuie să fie examenul de bac?
      @Zizicu, judeci sistemul american după elită, la fel cum în România mulți cred că avem un sistem educațional performant fiindcă aveam note mari la olimpiadele școlare. Apoi, în exemplul tău, DA, nu poți să-i ceri tabla înmulțirii dacă nu l-ai învățat tabla înmulțirii. În școala românească, gramatică se face doar 3 ani. Ți se pare anormal că se vorbește atât de prost (și înainte se vorbea la fel de prost, dar nu era atâta expunere).
      @Claudia, cum poți califica un om a cărui reformă a însemnat să pună poliția pe ei?
      @Ionuț, nu faptul că nu se lasă repetenți este problema. Atâta timp cât noi ca societate promovăm alte modele de succes, care eludează procesul de învățământ, normal că acesta nu este atractiv.

  3. Mici observații personale scrise în grabă:
    – sunt domenii în care promovabilitatea trebuie să fie cât mai mică, domenii elitiste gen trupele speciale, unde termină 1-5% din candidați,
    – poate și examenele de şcoală civilă ar trebui să fie înăsprite; în momentul de faţă pentru că învăţământul public e gratis şi permisiv „nu ştie țăranul ce e ciocolata, mănâncă hârtia şi aruncă bucata”
    – părinții nu se interesează, în marea majoritate, de copii lor; când nu îi uită în McDonalds ca să le închidă gura de foame consideră că statul trebuie să îi educe,
    – cum consideră părinții că statul trebuie să aibă grijă de produsul futaiului lor? „statul să ne dea, statul să ne facă…alocaţii, învăţământ, sănătate”; de ce trebuie eu să plătesc taxe ca să îi cresc copilul ăluia de nu şi-a ținut-o în pantaloni (să îi plătesc profesorii timp de 20 de ani, şi medicii când se îmbolnăveşte de la burgeri şi cola)?
    – am citit zilele trecute că e o regulă nescrisă să nu se lase repetenți în clasa 1, un fel de no child left behind; așa se face că acum 6% din populaţia României e analfabetă şi peste 40% din tineri citesc cu dificultate,
    – ia să îi lase repetenți din clasa a 1-a şi să mute responsabilitatea educaţiei înapoi la părinți, să îi pregătească pe copii pentru viaţă încă din creșă; să înăsprească examenele.

    Noi am ars niște etape: din ţară agrară am devenit peste noapte una industrială, fără nici o etapă de pregătire psihologică a populaţiei. Milioane de oameni au fost strămutaţi din rural în urban şi i-a debusolat complet, numai de educat puradeii nu mai aveau chef. Acum se trece de la un stat industrial la unul de servicii şi retail, iar cei care abia se obişnuiseră cu „binefacerile” comunismului iar nu mai înţeleg nimic. Plutitul ăsta în derivă se va vedea abia peste câţiva ani ce efecte dezastruoase are.

    (pe mine tata m-a bătut într-a 2-a de m-a zvântat că nu știam tabla înmulțirii; un sfert de secol mai târziu tot nu o ştiu toată pe dinafară, doar părțile simple; statul a fost mulţumit că a mai raportat un cap de bovină la producţie, tata că și-a făcut „datoria” de părinte, Ion însă tot prost e)

  4. Din nou gresesti.
    Problema celor de la bac nu e ca li se cere ce nu au facut in scoala. Li se cere sa invete ce au facut, evident. Aia 50% care trec dovedesc ca se poate. Daca erau 1% in loc de 50%, da, examenul putea fi considerat prea greu, trecut doar de elite. Dar nu e cazul.

    Si 2) exemplul dat de mine cu MIT si Stanford era ilustrativ, nu e vorba de elite acolo, e vorba de o alta abordare, care in primul rand le cere sa invete si in al doilea rand sa nu triseze. Du-te la orice universitate serioasa din Vest si vei vedea ca e la fel , acelasi spirit.

    Si da, Funeriu a facut ce trebuia sa faca. A pus Politia pe ei. Se numeste coruptie ce fac ei. Ce ar fi trebuit sa faca ??

    • 1) Ești sigur că li se cere ce au făcut? Ai urmărit tu fiecare liceu în parte să vezi ce s-a făcut și ce nu s-a făcut? Problema reală este că în multe instituții de învățământ nu se face carte, nici măcar la nivelul programei aberante actuale. Și din ce în ce mai mulți copii sunt afectați.
      2) Dar societatea românească ce le cere? Cumva munca cinstită bine făcută este valorizată de societate? Cineva care are rezultate bune la învățătură este apreciat de societate?
      3) Șo pă ei! poate să facă orice cioban analfabet. De la un ministru al educației expus culturii occidentale te-ai aștepta să acționeze asupra cauzelor, nu asupra unor efecte. Că nu s-a întâmplat nimic o dovedește faptul că frauda s-a adaptat (acum, sigur o să replici ideologic că USL a dat voie la copiat, cum urlă idiotul de Funeriu).

  5. @Zizicu: probabil vroiai să spui „funcţionali profesional”. Social nu are nici o treabă cu educaţia, te integrezi fix în grupul cu care rezonezi. Sunt destui care funcţionează social foarte bine, deși sunt niște dobitoci.
    La sistemul american compari mere cu nuci. În loc să dai exemplu universități de top mai bine te-ai referi la sistemul public de învăţământ preuniversitar, unde e la fel de dezastru ca la noi. E şi un documentar pe tema asta: „Waiting for Superman”.

    @Claudia: toarşu ministru al educaţiei e numit politic, nu prin concurs de competenţe. Eu nu ştiu nici un ministru care pe timpul vieții mele să fi făcut ceva pentru creşterea calității actului educaţional.

    @Cristi Banu: trebuia cineva să se pună cu biciul pe ei, corupţia din sistem este bine înrădăcinată. Eu sunt mai radical: aș amenda şi aresta profesori, elevi şi părinți timp de câţiva ani, până ar renunța să mai dea şi să mai ia șpagă. Sau şi mai bine: eşti profesor şi iei mită? Afară din învăţământ pentru tot restul vieții. Fă-te tractorist dacă nu ai fost în stare de altceva. Ești elev şi mă-ta i-a dat la dirigintă 600 euro (vezi știrea de azi)? Ia tu o pauză de 5 ani de la continuarea studiilor, plus confiscarea banilor daţi șpagă.

    Pentru că în România e greu cu vorba bună. În multe domenii, nu doar în învăţământ.

  6. @Zizicu: nu există nicăieri pe lume un sistem perfect, nici la americani, nici la nordici, nici în Germania sau UK. Tot ce putem face noi e să compilăm elementele de succes din poveștile altora.

  7. @Cristian Banu – da, BAC-ul trebuie sa fie o bariera. Liceul se poate termina si cu o diploma de absolvire. Daca vrei sa mergi mai departe, trebuie sa demonstrezi ca poti si ca meriti. Si pana acuma Funeriu a fost singurul ministru al invatamantului care chiar a facut ceva util, nu doar schimbare de dragul schimbarii.
    Ce facem, scadem nivelul examenului ca sa poata fi promovat mai usor de fiecare data cand procentajul e prea mic? Sau mai bine incercam sa crestem nivelul pregatirii elevilor? Cu ce ne ajuta sa avem absolventi cu masterul terminat care nu stiu bine nici tabla inmultirii?

  8. „Din păcate, la noi nici nu există vreo preocupare reală pentru îmbunătățire. ”
    Ei nu, s-a inventat acel organism numit ARACIP care se ocupa de asigurarea calitatii in invatamant, teoretic, practic obliga profesori sa faca ore nesfarsite de munca de functionar, in detrimentul activitatii lor educative, evident. Acest minunat organism esti obligat sa-l inviti din 2 in 2 ani, sa iti evalueze activitatea…pe baza teancurilor de dosare, pe ultimii 3 ani (nu mai discutam logica anilor), in acelasi timp achitand catre ei 6000 de lei pe nivel/specializare. O afacere de vis, aceasta institutie, cu 10 angajati pe toata tara, care mai nou pretinde toate datele si online, introduse tot de…profesori.

Comments are closed.