Haos administrativ

Cred că nimic nu reflectă cel mai bine haosul administrativ din România decât încercarea de a plăti ceva. Un impozit, o taxă, o amendă… orice. Nu aici, dincolo. Încercaţi la CEC. Ba nu, nu la noi, la Trezorie. Nu aici, încercvaţi la Finanţe locale. Deşi cam toate au înscrise pe ele conturi şi instituţii unde ai putea plăti vei avea surpriza ca funcţionarii de acolo să nu aibă habar de aşa ceva şi să te trimită în altă parte. Dar nu se termină aici. Ar fi mult prea simplu. După ce ai plătit, trebuie să dovedeşti că ai plătit, fiindcă statul este total incapabil să gestioneze plata. Trebuie să trimiţi copii după ordinele de plată/chitanţe instituţiei respective. Trebuie să faci declaraţii. Trebuie să păstrezi actele respective pe termen nedefinit, fiindcă nu ştii când te poţi trezi cu o poprire pe conturi pentru o plată de acum 3 ani care, brusc, figurează ca neplătită. Iar dacă ai făcut greşeala să le arunci, mai bine plăteşti din nou decât să te chinui să reconstitui o dovadă a plăţii. Tocmai aici, cei mai înjuraţi, funcţionarii publici, nu au nici o vină. Nu ei decid unde trebuie plătite, în ce cont şi prin ce instituţii. Nu ei stabilesc procedura. Ei doar îndură frustrările oamenilor, de cele mai multe ori, pe bani puţini. Iar dacă se întâmplă să greşeşti şi să plăteşti în alt cont, aleluia. Banii de la stat nu se recuperează, se compensează. Dar nu chiar cu orice datorii. N-ar putea fi atât de simplu.

One comment to “Haos administrativ”

Comments are closed.