Război pe banii noştri

Războiul dintre Romtelecom şi ProTV este cea de-a treia bătălie într-un război între două industrii muribunde. Primii au fost cei de la RCS-RDS, care au scos Intactul de pe DTH, apoi canalele Discovery. Nimeni nu credea că vreun cablist va avea curajul să atace MediaPro. Uite că Romtelecom a făcut-o.

„Cablul” ca atare, mai are doar câţiva ani. În momentul în care se va da drumul la multiplexoare, televiziunea digitală va fi disponibilă oricui fără bani, deci cabliştii vor rămâne fără obiectul muncii. De asemenea, tot în câţiva ani, WiMax/4G îi va scoate şi din businessul cu internet. Telefonia fixă este istorie deja, deci ei nu mai au ce să ofere. Cei de la RCS-RDS au înţeles asta şi încearcă să-şi securizeze baza de clienţi devenind ei înşişi producători de conţinut. Romtelecom pare a încerca acelaşi model, cel puţin prin cele câteva canale de sport lansate până acum. Nici RCS-RDS, nici Romtelecom nu par a avea cine ştie ce succes, tocmai pentru că s-au axat pe conţinut din zone unde oferta este suprasaturată (filme, ştiri) sau nişată (sport).

De partea cealaltă, grupul MediaPro are un indicator exact a câţi bani fac producţiile lor – Voyo. Ei ştiu câţi vor plăti pentru producţiile lor când se va pune problema. Difuzarea la grămadă i-a salvat până acum. Totuşi, faptul că la şaisprezece milioane de adulţi ai audienţe medii de un milion de persoane şi vârfuri de două milioane sunt sărbătoare, ar trebui să le dea de gândit. Momentan, televiziunile (creatorii de conţinut) nu au făcut nici o mişcare pentru a se adapta noilor realităţi tehnologice care oferă mai multe variante de distribuire a conţinutului. Voyo.ro arată cât de săracă şi mediocră este în realitate oferta televiziunilor noastre. Şi MediaPro este un  trust care a investit serios în producţii autohtone – filme, seriale, emisiuni.

Însă, modelul de business practicat până acum este depăşit. Din ce în ce mai puţină lume este dispusă să aştepte ora X pentru a vedea emisiunea Y. Unii distribuitori de conţinut oferă posibilitatea înregistrării, unii utilizatori mai tehnici se descurcă şi singuri cu înregistrarea şi vizionarea ulterioară. Calitatea dezastruoasă a producţiilor, schimbarea stilului de viaţă, a îndepărtat publicul premium. Internetul oferă acces instantaneu la conţinut, de multe ori de mai bună calitate cu care nu pot concura – şi nici nu au încercat. Tentativele de reglementare a accesului – cum a fost recenta dispută a MediaPro cu mai multe site-uri distribuitoare de conţinut – nu au cum să fie populare şi, ca atare, să fie preluate la nivel politic şi impuse.

Războiul din paharul de apă reprezentat de piaţa românească este însă o copie palidă a unuia desfăşurat la un alt nivel şi pe alte sume de bani. Din ce în ce mai multe ţări atacă Google – care joacă la nivel mondial rolul „cablistului”. Aşa că nu exclud într-un viitor apropiat o reglementare mai aspră a domeniului. Şi cred că „victoria” va fi a producătorilor de conţinut. Rămâne însă de văzut cât vom plăti noi.

2 comments to “Război pe banii noştri”
  1. Eu am RDS digital. Din gama Discovery ne mai uitam doar la TLC (doamna). Era vorba să scoată și NatGeo, văd că încă este. Din cele peste 100 de canale din grilă ne uităm doar la maxim 10, cam 4 ore în medie pe zi.

    De la MediaPro doamna se mai uită dimineața la știri pe ProTV și seara ne uitam pe ProCinema la MASH. În rest nimic . Ți-am zis toate astea în scop statistic.: )

    Cât privește Google prevăd o scădere în următorii 5-10 ani pe partea de Android. Momentan atacă piața de ISP în State (GigaFiber), nu cred că s-au gândit că pomul lăudat mai trebuie și îngrijit din când în când.

  2. Trustul Pro şi (înaintea lui) Intactul au un comportament ciudat. Pe de-o parte beneficiază de statutul de „must carry”, pe de altă parte vor să scoată şi bani. În mod normal ar trebui să fie ori „must carry” peste tot, ori pe bani peste tot.

    Google o să scadă pe Android pe măsură ce Microsoft se va impune. Chiar şi varianta 7.5 mi se pare un SO mai bun (am o tabletă Android aşa că pot face comparaţie direct), cu toate că e încă „neterminat”. Ce n-am înţeles la Microsoft este de ce naiba nu poate interacţiona direct cu PC-ul şi trebuie folosit softul acela aberant, Zune. NU ştiu exact cum e Windows 8 din punctul acesta de vedere.

Comments are closed.