Să sparie gândul…

Din scandalul între guvernul Ponta şi PDL pe tema obligării se reţine numărul de 40.000 de cadre didactice care fie nu au diplomă de studii superioare, fie nu au una care să fie în domeniul în care profesează. Cum numărul total al personalului didactic este în jur de 260-270.000, ponderea „necalificaţilor” este destul de mare, mai ales că ea se găseşte mai degrabă în oraşe mici şi la sate. Mi-aduc aminte că în urmă cu mai mulţi ani, o fostă colegă de la Litere era Directoare la o şcoală din jurul Bucureştiului pentru simplul motiv că era singura cu studii superioare din toată şcoala. Aproape 20% din profesori fără studii superioare mi se pare mult şi este una din explicaţiile decăderii învăţământului românesc.

11 comments to “Să sparie gândul…”
  1. Profesorii nu sunt singurele cadre didactice. Eu am inteles ca OUG se refera la educatoare si invatatoare (fara discriminare – or fi si de gen masculin dar nu preponderent).

  2. OK, me stupid, aşa se întâmplă dacă mă iau după un tâmpit ca Cezar Preda. Numărul real al „necalificaţilor” din sistem este de circa 2000. Funeriu se pare că a venit cu ideea creaţă ca profesorii să aibă obligatoriu master şi învăţătorii/educatorii facultate. În loc să tacă, boii de la PDL au sărit pe Ponta care a amânat cu şase ani implementarea.

  3. len (funeriu):
    Art.248 (3) „„Cadrele didactice care ocupă funcții de educatori/educatoare, institutori/institutoare, învățători/învățătoare, maistru-instructor, antrenor și care au dobândit formal, nonformal sau informal competențe profesionale până la intrarea în vigoare a prezentei legi, îndeplinesc condiția pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământul preșcolar, profesor pentru învățământul primar, respectiv, profesor antrenor, în baza unei metodologii de recunoaștere și echivalare elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului”.

    oug (andronescu)
    Articolul VI “Educatorii şi învăţătorii încadraţi în sistemul naţional de învăţământ au dreptul să îşi continue activitatea în funcţiile didactice din învăţământul preşcolar, respectiv învăţământul primar pe care le ocupă, cu condiţia absolvirii studiilor universitare de licenţă, în profilul postului, în cel mult 6 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.“

    asta asa, ca sa stim despre ce vorbim…

  4. Şi uite aşa ajungem ca-n bancul cu nu era Volgă, ci bicicletă şi nu i s-a dat, ci i s-a luat. Dar, art 248 are şi un aliniat 1:

    Art. 248

    (1) Pentru ocuparea funcţiilor didactice este necesară efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an şcolar, realizat într-o unitate de învăţământ, în funcţia didactică corespunzătoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor şi trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiţii minime de studii:
    a) absolvirea cu diplomă a studiilor universitare de licenţă în profilul postului;
    b) absolvirea masterului didactic cu durata de 2 ani.

    Aliniatul 3 pare să facă o derogare în baza unei echivalenţe realizate printr-o metodologie a MECTS. Care sunt curios dacă există şi, dacă există, ce poveşti ne spune.

    LE Am găsit şi metodologia, care e cam restrictivă:

    Art. 10. –
    (1) Intra in sistemul de recunoastere si echivalare a competentelor profesionale dobandite formal, nonformal si informal numai cadrele didactice calificate care indeplinesc urmatoarele conditii minimale:
    a) in invatamantul prescolar, prescolar special, primar, primar special, precum si in palatele si cluburile copiilor, educatoarele, educatorii, institutoarele, institutorii, educatoarele de sprijin, educatorii de sprijin, invatatorii, invatatoarele, invatatoriieducatori, invatatorii itineranti/de sprijin, absolventi/absolvente cu diploma ai liceului pedagogic sau ai unei scoli postliceale pedagogice acreditate/autorizate, in profilul postului didactic ocupat, care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
    (i) sunt titulari/titulare sau sunt incadrati/incadrate prin suplinire in invatamantul preuniversitar la data solicitarii;
    (ii) nu au fost sanctionati/sanctionate disciplinar si au obtinut calificativul „Foarte bine” in ultimii 2 ani scolari incheiati, respectiv calificativul partial „Foarte bine” in anul scolar in care solicita recunoasterea;
    (iii) au obtinut cel putin definitivarea in invatamant la data solicitarii;
    (iv) detin avizele si atestatele necesare pentru ocuparea postului didactic la data solicitarii, conform Metodologiei privind miscarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar;
    (v) au participat la programe de formare continua sau perfectionare, avizate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului in ultimii 5 ani, in specialitate, didactica specialitatii sau in domeniul psihopedagogiei;

    Restul, aici.

    În funcţie de câţi din cei 40.000 ai lui Cezărică Preda îndeplinesc cumulativ condiţiile putem vedea dacă e bicicletă sau Volgă.

  5. aliniatul 1 se refera la cei care intra in sistem DUPA adoptarea legii.
    aliniatul 3 se refera la cei care sunt deja in sistem DINAINTE de adoptarea legii. in fapt, acest aliniat se refera in special la invatatorii si educatorii absolventi de liceu pedagogic, care au ajuns sa profeseze in virtutea legii in functiune la intrarea in sistem, inainte de 1989 sau in anii imediat urmatori. pentru ca conditia absolvirii doar a unui liceu pedagogic deja nu mai este suficienta demult, vorbim de persoane care indeplinesc cam fara probleme conditiile cumulative, care sunt, pana la urma, pur birocratice.

  6. Nu văd de ce am interpreta 1 aşa. De acord că o lege nu poate reglementa pentru trecut, însă la fel de normal este ca periodic să se revizuiască condiţiile de practicare a unei profesii (nu discutăm acum justeţea). În urmă cu ceva ani s-a întâmplat ceva similar în contabilitate. Iniţial era OK doar cu liceul economic, apoi doar cu ASE, apoi doar cu facultatea de Contabilitate, acum doar membri CECAR.
    La partea a doua, pot să te contrazic, fiind „absolvent” recent de grădiniţă (de stat). Sunt multe educatoare tinere doar cu Pedagogicul, care cel mai probabil nu îndeplinesc iii şi v.
    Oricum, deja e speculaţie.

  7. „Nu văd de ce am interpreta 1 aşa” simplu. pentru ca spune „Pentru ocuparea funcţiilor didactice…”. or, vorbim de oameni care ocupa deja functii didactice. oricum, daca ar fi altfel, si profesorii ar avea o problema majora, pentru ca 90% dintre ei nu au master didactic (acesta fiind disponibil dupa introducerea ciclului bologna, inainte conditionalitatea predarii fiind satisfacuta de urmarea modulului pedagogic, cu practica pedagogica intinsa pe 2 semestre si examen de pedagogie si metodica).
    iar apopo de ciclul bologna, cred (nu-s sigur), ca introducerea lui a dus la insuficienta pedagogicului. oricum, definitivarea se obtine in 2 ani, iar participarea la perfectionari e, cum sa spun, „naturala”. si, din cate stiu, din momentul aplicarii legii, exista o perioada de gratie.
    dincolo de toate, exista o diferenta de la cer la pamant inrtre cerintele len si cerintele oug. si nu se poate spune ca e o chestie necesara, ca acei oameni sunt depasiti de evolutia educatiei prescolare si primare, si ca pot face fata doar daca vor urma o facultate de specialitate (bineinteles, la ff, botezat pompos invatamant la distanta, in sali inchiriate si insalubre de prin orase mici, cu profesori obositi veniti din marile centre universitare sau cu nulitati locale etc.). altfel spus, nu va fi un plus de cunoastere, ci un minus in buzunarele unora si un plus in altele.

  8. imi place asta cu „cati zice…” (suna misto in engleza: cathy says). numai ca, conform len, exista deja de 2 ani de zile o procedura de echivalare si de transformare a invatatorilor si educatorilor in profesori. mai mult, procesul de transformare, legal, deja e gata pentru 22906 oameni, care au indeplinit toate conditiile alea cumulative, sunt intr-o baza de date ajunsa la minister, iar lista e publica. singurul lucru care lipseste e semnatura ministrului. in locul ei, cati a dat o oug ce-i trimite pe cei 23000 de oameni la facultate.

Comments are closed.