Analfabetism funcțional

Educație, pentru ce?Analfabetismul funcțional pare expresia zilei. Apropo de asta, în urmă cu 30 de ani, proaspăt intrat la facultate, după un examen cu o concurență de 3-4 pe loc, am mers la repartizarea în cămin. Între altele trebuia completat un formular cu ceva date personale – nume adresă, facultatea la care intraseși, părinți, chestii…

Atunci am avut primul meu „șoc cultural”. Cel puțin o treime dintre cei de acolo nu știau să completeze formularul. Încă o dată, vorbim de 1990, oameni care intraseră la facultate în urma unui examen și a unei concurențe. Vorbim efectiv de cele mai bune exemplare ale anului respectiv.
Și procentul respectiv s-a perpetuat în viitor. Îl vezi în corporație, îl vezi ca funcționar public, pe stradă, la coadă la Carrefour sau Mega.
Acum procentul respectiv are copiii care dau teste PISA. Pentru că nu doar „săracii” au regresat, ci și „bogații”. Doar că din cauze diferite. Regresul se simte și în alte țări, Germania, de exemplu.
Cred că explicația este mult mai simplă, dar și mult mai tristă. Cred că pur și simplu rasa umană și-a atins limitele. Societatea a devenit atât de complexă încât pur și simplu mintea umană nu mai face față.
De aceea avem și acest fenomen al „bulificării”, a strângerii în grupuri cu aceleași convingeri și idei și a refuza orice alt contact cu exteriorul bulei, de aceea memoria se resetează frecvent și uităm din ce în ce mai mult.
Trecutul a ajuns să însemne 1-2 ore. O zi deja este „secolul trecut”, o săptămână Evul Mediu, acum un an este Antichitatea.
Probabil într-o zi un om de astăzi are de procesat mai multă informație decât avea un om din secolul XIX toată viața. Celebra butadă că „grație internetului am văzut mai multe femei goale decât toți bărbații din neamul meu de la Adam încoace” poate fi reformulată în „astăzi am acces la mai multă informație decât a avut acces tot neamul meu de la Adam încoace”. Și nu mai pot procesa. Pur și simplu s-a atins limita superioară. Game over. Nu mai există nivel următor. Cel puțin nu în forma asta.
14 comments to “Analfabetism funcțional”
  1. Nici chiar asa. Tehnologia a avut un progres exponential, iar specia umana are o problema cu intelegerea functiei exponentiale. Avea un profesor acu multi ani un video (de la universitatea din Boulder, Colorado) in care explica exact inabilitatea speciei umane in a intelege functia exponentiala si dadea exemple, cum 7% crestere pe an inseamna dublare in 10 ani (1.07^10), aceasta rata de crestere descriind consumul de energie, inflatia naturala a unei monede fata de ea insasi, etc. Puterea creierului uman de procesare a informatiei nu a crescut intr-o generatie, nu a urmat acelasi progres ca tehnologia informatiei. Suntem in proces de adaptare, uite cum copiii de azi inteleg natural interfata de tip touch, pe cand un sexagenar ce nu a citit mai mult de stiri din ziare o data la 5 ani nu poate intelege legatura cauza efect la atingerea unui anume punct pe un ecran sensibil la atingere. Creierul lui nu are legaturile necesare si informatia stocata holografic pentru a trece la nivelul urmator. In curind vor apare si implanturile de interfatare a creierului cu bazele de date si puterea de procesare va creste, dar tot vom fi in urma. Cred ca asta e motivul progresului speciei, stimularea creierului sa depaseasca limitele.

    • Ce nu e chiar așa? 🙂 Că același lucru spun și eu, că biologic nu mai putem face față. Implanturile ar fi varianta fericită. Varianta nefericită poate fi o restratificare a societății, pe modelele de calculatoare 286, 386, 486… Sau o combinație de cele două 🙂 În ceea ce privește evoluția copiilor, https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html. Nu am găsit studii legate de depresia infantilă, dar probabil și acolo încep să apară creșteri relevante statistic.

  2. Prostie de articol.
    Și totul pornește de la a nu putea completa un formular?
    Păi formularele românești i-ar da bătăi de cap și lui Hawking.
    Intr-adevar școala românească nu te învață nimic, eu rămân uimit de exemplu ce înțelegere profundă a unor fenomene au colegii mei din alte țări, pe când la noi totul se face doar așa de formă, nimănui nu-i pasă cu ce rămâne omul după ce a trecut prin școală.

    • De fapt este vorba de oameni care nu sunt capabili să înțeleagă un text, dar se mai și grăbesc să-l comenteze 😉 Mulțumesc că ai trecut pe aici și ne-ai oferit un exemplu.

      • Te rog să-mi ștergi commentul.
        Nu am scris aici ca să fiu jignit.
        Eram sigur că ăsta va fi răspunsul.
        Hai să-i facem analfabeți funcțional pe toți cei care nu sunt de-acord cu bula noastră.

  3. Intentia conteaza!
    Rezultatele pentru Bucuresti au fost comparabile cu alte capitale ale Europei, iar in zona rurala este cu peste 100 pct in minus (de nivel Indonezia, Filipine, Maroc)
    Nu e clar ? decalajul prapastios si lipsa de viziune de tara de orice natura..?; Cand in „Paduchireni de Sus” ai WCuu cu vedere in papadii .. la ce poti sa te astepti Toate partidele, gruparile pt Romanici ce s-au succedat pe la guvernare, s-au (foarte) ocupat sa revolutioneze invatamantul, de nu mai stim ce se intampla de la un an la altul.. Doar s-au scarpinat in cap si au mutat bani din buzunarul public catre cine trebuie!!
    Vb cantecului „..tara te vrea prost” ..

  4. În cazul nostru (că tot ai scris de PISA și insinuat asupra învățământului), este & aparține complexului șovăielniciei, umilinței, clișeelor culturale, autoșantajul & autorasismul: xenofilie.

    De ce să se intereseze un român, astăzi, aici, să facă o chestie de zile mari, dacă Europa Centrală & Vest + America de Nord, sunt în fața noastră?

    Cred că mulți se chinuie să explice dar, ca-ntotdeauna, nu pun punctul pe i (fie de frică, ori nu realizează) că totul pornește de la xenofilie.
    Pe urmă, ca în cazul turnătorilor/colaboratorilor, securiștilor, comuniștilor din eșalonul doi + neamurile lor, urmează mârșăvia.
    Ulterior (nu știu dacă ultima) rămâne „scapă cine poate”.

    Deci avem așa, în ordine: xenofilie, mârșăvie și 30 de arginți.

  5. Asta cu formularul e cel mai prost exemplu pe care-l puteai da. In Romania trebuie sa faci facultate de completat formulare pentru a fi capabil sa completezi orice formular fara sa-ti pui intrebari daca l-ai completat corect. La fel se vorbea pe net despre cum copiii romani sunt idioti pentru ca n-au stiut sa interpreteze un grafic gandit cu fundul de niste profesori idioti.

  6. Ce mi se pare mie interesant e că pe măsură ce oamenii sunt mai depășiți de situație, de aia sunt mai convinși că au înțeles o anume situație, indiferent cât de complicată ar fi. Sau doar se comportă ca și cum ar fi înțeles, dar na, rezultatul e același.

    Și unelte ar fi și acum, trebuie doar să le cauți și să le folosești.

Comments are closed.